

Op weg naar een duurzame toekomst
De Technasium afdeling van het Bonhoeffercollege werkte al enige tijd samen met CALorie Business bij het vak onderzoeken en ontwerpen. De leerlingen worden aan het werk gezet met echte vraagstukken uit de praktijk.
Met behulp van de JTF-subsidie *voor CALorie Business is de samenwerking met het Bonhoeffercollege uitgebreid. Er wordt gewerkt aan, en geleerd over, energiemanagementsystemen (EMS) en op school wordt ook zo’n EMS geïnstalleerd. ** Een actueel vraagstuk zoals netcongestie wordt besproken. Licht gaat niet zomaar aan of uit maar het is onderdeel van een groter energiesysteem waarin verbruik, opwekking en samenwerking allemaal met elkaar verbonden zijn. Brugklassers werken aan vernieuwende projecten waarin ze bijvoorbeeld leren hoe je met duurzame verlichting op de Castricummerwerf veiliger én duurzamer kunt maken. Deze leerlingen ontwerpen slimme verlichting voor dit bedrijventerrein. Verlichting die veilig is en overdag energie opwekt via zonnepanelen. Daarmee wordt duidelijk dat energie lokaal kan worden opgewekt en gebruikt zonder onnodige belasting van het elektriciteitsnet. Leerlingen ontdekken niet alleen de technische kant; ze leren ook dat zo’n plan alleen werkt wanneer bedrijven samenwerken.
Het Bonhoeffercollege krijgt binnenkort zelf ook een EMS gefinancierd uit deze JTF-subsidie. Leerlingen krijgen dan via dashboards inzicht in het energieverbruik, de -opwekking en besparing van de school. Door ze op jonge leeftijd met deze onderwerpen kennis te laten maken, investeren we volgens CALorie Business en het Bonhoeffercollege in een duurzame generatie. Door het project wordt duidelijk dat duurzaamheid niet iets is van de toekomst maar iets is waar jongeren al vandaag een rol in kunnen spelen. Deskundigen van CALorie geven ook gastlessen aan het Bonhoeffer.
Een van de nieuwere projecten die gestart is met behulp deze subsidie is ook de duurzame leerlijn.
Een duurzame leerlijn voor drie leerjaren is een van de projecten die door Leonie Hijne en David Damen van Bonhoeffercollege in samenwerking met CALorie Business en PWN is opgezet. (Foto:3) De duurzame leerlijn staat in klas 1 het programma in het teken van biodiversiteit, in de 2e klas in het teken van water/klimaatadaptatie en in klas 3 in het teken van de energietransitie.
Dit jaar is in het 1e leerjaar gestart met het onderwerp" Biodiversiteit" onder de titel "Dood Hout leeft." De resultaten van het project werden op 17 oktober in de aula gepresenteerd aan ouders/verzorgers en belangstellenden. Het was er een drukte van belang.
Meer paddenstoelen bij De Hoep dan bij de school
De leerlingen kregen de opdracht mee om schimmels (paddenstoelen) te zoeken bij De Hoep en rondom de school. Vier leerlingen, Maud, Mick, Max en Max, maakten een poster over schimmels en bezochten De Hoep; ze onderzochten ook het gebied rond de school. Ze vertellen:
Dit waren de mooiste die we gevonden hebben. ( zie foto 1) Onze conclusie is dat er meer schimmels te vinden zijn bij De Hoep dan bij de School. Veel meer organismen kunnen daar groeien." Waarom zijn schimmels (paddenstoelen) belangrijk? ,,Schimmels zijn belangrijk: omdat ze voor een goede gezonde natuur zorgen Wij moesten echt focussen op de schimmels. Rondom de school was het erg lastig en vonden we bijna niets. Bij de Hoep vonden we achttien soorten en bij onze school maar drie en we hebben heel lang gezocht." Waarom is biodiversiteit belangrijk? ,,Hoe meer soorten er in een ecosysteem zitten hoe beter dat systeem bestand is tegen verstoring zoals zieken klimaatveranderingen of plagen. Een rijk ecosysteem kan zich ook beter herstellen na rampen. Ook is het belangrijk voor de voedselvoorziening en schone lucht/water.
Bodemdiertjes
Twee leerlingen (zie foto 2): gingen op pad om bodemdiertjes zoeken. Ook zij vonden bij de school veel minder beestjes dan bij De Hoep. Ze vonden larven van een meikever en miertjes en bladluizen. ,,We hebben schors er afgehaald en toen zag je van alles. Leuk om te doen! Een buiten les is heerlijk!"
Babette Cillekens houdt zich op het Bonhoeffer bezig met duurzaamheid: ,,leerlingen worden op school voorbereid op de toekomst. De energietransitie is al bezig maar gaat in de toekomst steeds meer kennis vragen..H
Het zijn de leerlingen van nu die daarmee te maken krijgen in hun studie en in hun werk. We willen leerlingen voorbereiden op de energietransitie want die is onvermijdelijk. Dit kan leerlingen motiveren zich verder te oriënteren op dit onderwerp voor hun vervolgstudie."
Lekker in de natuur bezig
De leerlingen vonden het leuk. “Lekker in de natuur bezig en we waren goed aan het zoeken en dan vind je toch weer dingen die je niet verwacht. Even uit de school en naar buiten."
* De samenwerkingsprojecten met de scholen werden mogelijk gemaakt door: Het Fonds voor Rechtvaardige Transitie, Gemeente Castricum, Provincie Noord -Holland, Centrum voor Verduurzaming, Rabobank.
**Wat is een Energie-Management Systeem? (EMS)
EMS registreert het verbruik van elektriciteit, gas en warmte. De verzamelde gegevens worden geanalyseerd en het systeem presenteert inzichtelijk waar en wanneer energie wordt gebruikt. Hierdoor wordt zichtbaar welke onderdelen of tijdstippen verantwoordelijk zijn voor het hoogste energieverbruik. Op basis van deze analyses kan het systeem besparingsadviezen verstrekken en installaties automatisch aansturen, zoals het dimmen van verlichting of het uitschakelen van apparaten. Daarnaast stemt het systeem de energievraag af op het beschikbare aanbod, zodat bijvoorbeeld zonne-energie optimaal wordt benut. Het systeem genereert ook rapporten die ondersteuning bieden bij het naleven van wet- en regelgeving, certificeringen en duurzaamheidsdoelstellingen.
Ans Pelzer